Smuk mad

Karakterræset GØR os kvalificeret

Skærmbillede 2015-08-19 kl_Fotor_Collage

I forbindelse med at jeg nu selv er nået dertil hvor karaktererne snart skal give mening, og forhåbentlig hjælpe mig ind på min drømmeuddannelse, har jeg spekuleret meget over hvordan vores karaktersystem egentlig er indrettet…

Jeg køber uden tvivl præmissen om kvote 2. Kvote 2 er et fremragende system der ser på hvilke kvalifikationer og erfaringer du personligt besidder. Jeg kender flere der ikke har haft snittet til at læse medicin, men som har brugt perioder af deres liv på humanitært arbejde eller helt simpelt blot som hjemmeplejer for at tjene “point” nok i kvote 2 systemet til at komme ind. Jeg tror på, at man med det drive, godt kan blive en god læge, men jeg tror også på at man kan få rigtig svært ved at følge trop med sit studie, hvis man ikke på forhånd er typen der har lagt arbejde i at få gode karakterer.

12-talspigerne og for den sags skyld drengene, er BESTEMT ikke mit ideal, men jeg synes ikke at vi i overvejelserne om at indføre mere kvote 2 baseret optagelse på de videregående uddannelser, skal glemme at kigge på elevernes ihærdighed.

Dét som jeg mener er det reelle problem ved karaktersystemet, er den måde vi accepterer præmissen om, at det er bedre at lade som om man forstår det overfor læreren for at opretholde en god karakter, end det er reelt at forstå det stof man arbejder med.
Men vi bliver nødt til at indse, at der skal være en eller anden form for karakterinddeling. Jeg synes bestemt godt vi kunne udvide systemet, og give karakterer for f.eks. evnen til at samarbejde, til at lede eller til at formidle. Og jeg vil også godt gå med til, at din karakterer i billedkunst ikke skal være ødelæggende for, om du kan læse medicin eller fysik, men så går den heller ikke længere.

En karakter kan selvfølgelig, og det er et problem jeg ikke lige ved hvordan vi skal løse, gives uretfærdigt. Men i langt de fleste tilfælde, giver det eleven, læreren, forældrene og alle der efterfølgende skal tillade dig adgang på deres studie, et billede af hvordan du fungerer i en undervisningssituation. Det er et billede på din evne til at forstå, deltage aktivt, lave lektier osv. Altså mener jeg BESTEMT ikke, at karakterne må glemmes helt.

Vi skal se på de enkelte elevers erhvervserfaring, engagement i frivillige projekter osv, selvfølgelig skal vi det! Men så skal vi også se på, elevens karakterer i de fag der f.eks. har mest relevans. Kan eleven forstå det stof, som dette studie har med at gøre, og har eleven en generel almen evne til at være studerende…?

 

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Smuk mad